VORM staakt productie Coronapieper door samenwerking met aanbieder SAFEDI
19 juni 2020

VORM staakt productie Coronapieper door samenwerking met aanbieder SAFEDI

Het ‘nieuwe normaal’ levert sinds de uitbraak van het coronavirus elke sector hoofdbrekens op. Zo ook de bouwsector. De voorgeschreven anderhalve meter afstand vormt op een bouwplaats een flinke uitdaging. Als hulpmiddel vond projectontwikkelaar en bouwer VORM uit Papendrecht de Coronapieper uit.

Individueel reizen, passeerschermen, helmen met gelaatscherm, strepen op de grond en gescheiden schaften: elke bouwer treft maatregelen om te voldoen aan de voorschriften van het RIVM. Maar in de praktijk van de bouwplaats is het houden van anderhalve meter afstand toch lastig: bijvoorbeeld bij steigerwerk of metselen. Daar lag een uitdaging, vertelt Hans Meurs, Algemeen directeur van VORM. “We doen er op onze bouwplaatsen alles aan om onze medewerkers te beschermen. VORM wil vooroplopen, ook tijdens deze coronacrisis. Met de Coronapieper hebben we een belangrijke tool bedacht om veilig door te kunnen werken.”

Eenvoudig maar doeltreffend

Het idee voor de Coronapieper kwam van Meurs’ kinderen. Een eenvoudig maar doeltreffend: iedereen op de bouwplaats draagt een simpele bluetoothsensor. Deze signaleert of er een andere zender binnen anderhalve meter in de buurt is. Is dat het geval, dan klinkt een piep die de drager erop wijst dat hij meer afstand moet bewaren. VORM’s innovatiemanager Norbert Schotte nam het ontwikkelingstraject op zich en zette het idee uit bij een aantal gevestigde partijen. “Maar die noemden het een onmogelijke opgave om binnen een maand zo’n product te ontwikkelen. Mapiq greep de uitdaging meteen aan. Voor mij was dat ook de beste match, aangezien zij zichzelf meer dan bewezen hebben met slimme technologie voor kantoren.”

Wereldwijde vraag

Het ontwikkeltraject verliep volledig Agile, aldus Schotte: “in zo’n proces gaat het om het continue valideren van aannames. We hadden aanvankelijk het idee om de pieper op de bovenarm te dragen, vlakbij het gezicht. Maar een metselaar kreeg de sensor niet eens om zijn bovenarm, vanwege de omtrek van zijn bovenarm. Dan stel je je idee bij”. Dat er vraag naar is, is wel duidelijk: VORM krijgt de aanvragen met de duizenden tegelijk binnen. “Het persbericht was ook een mooie vorm van valideren. Als de respons klein zou zijn, zouden we het enkel voor onszelf toepassen. Het tegendeel bleek waar. We kregen vragen vanuit de hele wereld. En de vraag komt niet alleen uit de bouwsector, maar ook uit de scheepvaart, de zorg en kantoren.”

Partnership met SAFEDI

Inmiddels is duidelijk dat VORM een samenwerking heeft met SAFEDI. Dit Oostenrijkse bedrijf ontwikkelde reeds een soortgelijk idee als VORM en levert de producten al wereldwijd. Schotte: “we zouden wel erg koppig zijn om zelf massaproductie op te zetten, terwijl er een partij is die al verder is. Vanuit maatschappelijk belang is het verstandig om samen te gaan werken”. De producten zijn nu dus te bestellen bij Safedi.

 

Meer informatie

www.coronabeeper.nl

www.safedi.com